| أغاني أم كلثوم مع التحليل | |
|
|
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
الأمير عضو سوبر
الجنس : المساهمات : 1093 انا مزاجي : العمر : 49 تاريخ التسجيل : 15/06/2009
| موضوع: أغاني أم كلثوم مع التحليل الأحد يونيو 28, 2009 11:33 pm | |
| --------------------------------------------------------------------------------
بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( حيرت قلبى معاك ) ..
الكلمات من نظم الأستاذ ( أحمد رامى ) .. والذى سنصادفه كثيراً مع أم كلثوم ..
واللحن للعبقرى ( رياض السنباطى ) وسنصادفه أيضاً كثيراً مع أم كلثوم وبخاصة فى القصائد ..
تعتبر ( حيرت قلبى ) من نوع الطقطوقة .. يعنى حاجة بسيطة ولذيذة وخفيفة على المعدة ..
لكن عمنا السنباطى .. ماخلاهاش بسيطة ولا خفيفة .. أعطانا وجبة دسمة من المقامات والتحويلات ومواطن الجمال ..
الكلام بسيط فعلاً ولذيذ ..
واحدة بتشكى من الحبيب إللى تاعب قلبها .. ومسهرها الليل ..
المهم إنها مش بتشكى لحد تانى .. واحدة صاحبتها مثلاً .. أختها الكبيرة .. لكن بتحاول تشكى للأخ إللى كان السبب فى القلق ده كله .. وأل إيه .. عزة نفسها مانعاها من الإفصاح عما يجول فى خاطرها من شكاوى وعرض حالات ..
وبعدين تكمل نفس الأسلوب ..
ياقاسى بص فى عنيا ... وشوف إيه إنكتب فيها ..
دى نظرة شوق وحنية ... ودى دمعة بداريها ..
وتكمل خيبتها التقيلة مع السهر والحرمان .. وترجع نفسها تمنعها .. يادى النيلة ..
ونفضل ماشيين على نفس الوتيرة وتقول له :
ياما ليالى أنا وخيالى ... أفضل أصبر روحى بكلمة يوم قلتها لى
وأبات أفكر فى إللى جرالك .. وإللى جرالى ..
نفس المشكلة ونفس الحوسة .. ونفس الدموع إللى غرقت المخدة ..
لكنها فى لحظة تجللى .. تقول له :
وأرجع أسامحك تانى ... وأحن لك وألقانى
بدى أشكيلك من نار حبى ... بدى أحكى لك ع إللى فى قلبى ..
وفى الجزء الأخير .. تطلع عيلة وتتراجع شوية شوية .. وتقول له :
خاصمتك بينى وبين روحى ... وصالحتك وخاصمتك تانى ..
وأقول أبعد يصعب على روحى ... تطاوعنى ليزيد حرمانى ..
طب ده إسمه كلام ..
ويستمر التراجع والمعيلة .. وتقول :
حافضل أحبك من غير ماقوللك ... إيه إللى حير أفكارى
لحد قلبك مايوم يدلك ... على هوايا المدارى
يعنى من الأخر .. قررت إنها ماتشتكيش وتلم الدور .. ويادار مادخلك شر .. وحبيب فى اليد أحسن من عشرة قاعدين على القهوة ..
ده الكلام .. بدون الدخول فى تفاعيل وتصاريف وبحور شعرية .. عمنا رامى .. كتب كلام يخش القلب على طول .. وهو متأكد إن مافيش محبوب خالى من السهر والعذاب .. يعنى ضامن الزباين فى جيبه ..
| |
|
| |
الأمير عضو سوبر
الجنس : المساهمات : 1093 انا مزاجي : العمر : 49 تاريخ التسجيل : 15/06/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الأحد يونيو 28, 2009 11:47 pm | |
| نيجى بقى للحن ...
ياااه ياعم سنباطى .. نسمعك فى قصيدة ( رائع ) .. نسمعك فى طقطوقة ( جميل ) .. نسمعك فى وطنى أو دينى .. ( ياسلام سلم )
سالك فى كله .. ماعندوش مشكلة ..
إختار مقام ( الكرد ) ليصوغ منه لحنة الجميل ..
ولمن لايعرف الكرد ..
الكرد مقام رهيب .. جميل .. لذيذ .. يمشى على كل لون .. عاطفى .. حماسى .. شجى .. حزن برضه مايضرش ..
وده ليه .. لقربه من كثير من المقامات الشرقية والغربية .. ولطبيعته المرنة ..
وإتقال منه : إنت عمرى .. أحبك لعبد الحليم .. القلب معاك ثانية بثانية لشادية .. كتير كتير ..
يبدأ عمنا السنباطى لحنه بجملة قصيرة تؤديها جميع آلات الفرقة بدون إيقاع ( أدليب ) .. والسنباطى يعشق الأدليب ..
ثم يدخل الإيقاع ( الواحدة الكبيرة ) مع الموسيقى .. من مقام الكرد ..
وسنلاحظ هنا .. أنه لايوجد عزف منفرد لأى آلة .. لا عود ولا ناى ولا قانون .. ولا حتى دربوكا .. الكل بيعزف من بعضه .. ونس ..
وتدخل الست .. أه على الست .. مين يقدر يتكلم على كوكب الشرق ..
الحنية .. والكبرياء فى نفس الوقت .. التمكن من أدواتها .. وصوتها العريض الذى يشعرك أنك أمام مطربة .. هى دى المطربة .. تديك الإحساس بالجملة .. سواء الكلامية أو اللحنية ..
إسمعوها وهى بتقول : ياقاسى بص فى عنيا .. شوفوا بتقول كلمة ( ياقاسى ) إزاى ..
وأم كلثوم .. ملكة الإعادات المتميزة والمتفردة .. كل إعادة .. وفيها درس من دروس الطرب والإلقاء ..
المهم .. نرجع لعم السنباطى .. يظل مع الكرد .. حتى جملة ( وأقول لك ع إللى سهرنى ) .. فنجد أنفسنا مع مقام الحجاز .. ويعود للكرد مرة أخرى عند ( وعزة نفسى مانعانى ) ..
الكوبليه الأول .. يبدأ مع مقام الحجاز .. وينتقل لمقام الراست عند ( دى نظرة شوق وحنية ) .. ويعود كمان مرة للكرد عند ( وبين شوقى وحرمانى ) ..
الكوبليه الثانى .. معانا الكرد .. لينتقل لنهاوند عند ( وأبات أفكر فى إللى جرالك ) ..
ونصادف هنا نقلة جديدة .. حجاز برضه .. ولكن من درجة أخرى .. بعيدة تماماً عن الحجاز بتاعنا .. درجة بتوجع وجع .. عند ( وأقول ماشافش الحيرة عليا لما بسلم ) ..
ويعود للكر عند ( وأرجع أسامحك تانى ) .. يظهر إنه ربط العودة للسماح بعودة الكرد .. شغل معلمين ..
الكوبليه الثالث والأخير ...
من غير إيقاع ولا دوشة دماغ .. تدخل الموسيقى حرة .. لتؤدى جملة جميلة جداً من مقام الكرد . . ( برضه ) .. وتغنى الست .. و ( خاصمتك بينى وبين روحى )
لاحظوا الجملة الموسيقية التى تأتى بعد ( خاصمتك بينى وبين روحى ) .. هذه الجملة الموسيقية موجودة فى لحن ( عايز جواباتك ) لنجاح سلام .. نفس الرد .. ماهو نفس الملحن .. هو حر .. ماسرقش حد غريب ..
المهم إن السنباطى يعود بنا لمقام الراست مرة أخرى عند ( لحد قلبك مايوم يدلك ) .. ثم يعود للكرد عند ( أرضى أشكيلك من نار حبى ) .. ويقفل الأغنية .. | |
|
| |
دينا عضو خارق للعادة
الجنس : المساهمات : 11860 انا مزاجي : العمر : 46 تاريخ التسجيل : 30/09/2008
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الإثنين يونيو 29, 2009 12:01 am | |
| الله الله انا من عشاق ام كلثوم موضوع رائع وطبعا سينقل لمنتدى الاغانى العربيه وسوف يثبت الف الف شكر مشرفنا العزيز [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] | |
|
| |
الأمير عضو سوبر
الجنس : المساهمات : 1093 انا مزاجي : العمر : 49 تاريخ التسجيل : 15/06/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الإثنين يونيو 29, 2009 12:03 am | |
| الله يسعدك لأنك اسعدتيني لاني بسعد لما أشوف حد يحب ام كلثوم ترقبيتحليل اغنية جديدة وشكرآ على المرور الجميل وتعليقك وسام على صدري | |
|
| |
الأمير عضو سوبر
الجنس : المساهمات : 1093 انا مزاجي : العمر : 49 تاريخ التسجيل : 15/06/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الإثنين يونيو 29, 2009 1:28 am | |
| بسم الله نبدأ فى تحليل قصيدة ( أغار من نسمة الجنوب ) ..
كلمات : أحمد رامى
ألحان : رياض السنباطى ..
منذ البداية نحن مع لحن شرقى أصيل .. ومنذ البداية نشعر بمقام الراست يتابعنا أينما ذهبنا ..
إختار السنباطى مقام الراست لطبيعته الشرقية وسهولة الإنتقال منه إلى مقامات أكثر شرقية مثل الهزام والصبا والسوزناك ..
مقدمة موسيقية قصيرة .. ليس بها فذلكة .. على إيقاع الواحدة الكبيرة .. وأرجوكم .. أرجوكم .. إسمعوا عازف ( الرق ) .. شوفوا المصايب إللى بيعملها .. لا يترك إيقاع الواحدة فى حاله أبداً .. شوية واحدة .. وشوية مقسوم .. وشوية سنباطى .. عايش مع اللحن ويترجم كل جملة بالإيقاع ..
نلاحظ هنا عدم وجود أدليب ( موسيقى بدون إيقاع ) .. المقدمة قصيرة .. لماذا ؟ ..
الأغنية إنتاج 1957 .. المرحلة الوسطى لصوت أم كلثوم .. وأيضاً للسنباطى .. والسنباطى هنا يهتم بتلحين الكلمات أكثر من اللزم الموسيقية .. لأن أم كلثوم فى عزها .. فى أحسن حالاتها .. تستطيع غناء المقاطع الطويلة دون مساعدة من الموسيقى .. والسنباطى أيضاً لم يكن قد دخل مرحلة إستخدام الأوركسترا والمقدمات الطويلة الفخمة ..
تغنى أم كلثوم ( أغار من نسمة الجنوب ) من نفس المقام ( الراست ) وتستمر معه حتى ( فقد ترى فيهما جمالاً ) فنجد أنفسنا مع مقام الحجاز .. الذى يتحول بقدرة قادر للسوزناك .. وهو مقام خليط بين الحجاز وبين الراست .. ويعود للراست مع أول كلمة ( ياحبيبى ) .. وينتهى المذهب ..
يبدأ الكوبليه الأول بموسيقى حرة ( أدليب ) .. من مقام السوزناك .. الذى لا يستقر فيعرج على الكرد للحظة ثم يرتكز على الراست ..
وتغنى الست .. ( ياليتنى ) .. مع خليط من السوزناك والهزام والراست .. عنقود مقامات على رأى أستاذنا ( عمار الشريعى ) .. وهذا هو السنباطى .. لا يستقر على مقام .. بهدف تلوين الجملة اللحنية وتنوعها ..
ويدخل الإيقاع مع ( أظل أسقيك من غنائى ) ومقام الهزام .. ونسمع الحجاز مع ( وذاك أنى أراك ترنو ) ..
وننتقل إلى البياتى عند ( الغروب ) ونظل معه حتى ( أغار من نسمة الجنوب ) لننهى الكوبليه كما فى المذهب ..
لازمة ( أدليب ) يبدأ بها الكوبليه الثانى من مقام البياتى مع صولو ( عزف منفرد ) من القانون وترد عليه الفرقة ..
وتغنى الست من نفس المقام ( البياتى ) .. بدون إيقاع .. حتى ( وأحسد النهر حين يجرى ) فتغنيها من مقام الراست .. ونعود مرة أخرى للسوزناك عند ( فقد ترى فيهما جمالاً )
لازمة صغيرة من مقام الراست ( أدليب ) .. وتغنى أم كلثوم من نفس المقام ..
وننتقل للحجاز عند ( وليتنى جدول تهادى ) ..
ونكمل اللحن حتى النهاية بنفس شكل الكوبليه السابق ..
الملاحظ .. أن السنباطى عكس ماعودنا عليه .. فلقد عودنا أن يبدأ بمقدمة موسقية حرة ( أدليب ) ولكنه هنا بدأ بالإيقاع مباشراً .. ولكنه عوض ذلك فى الكوبليهات .. فكانت اللزم الموسيقية التى تسبق الكوبليهات كلها أدليب ( موسيقى حرة بدون إيقاع ) ..
أم كلثوم هى أم كلثوم .. وكما سبق أن ذكرنا .. أنها فى المرحلة الوسطى من إبداعها .. أى فى أوج قوة صوتها .. وقد إستغل هذا السنباطى .. فإختار المقامات التى تظهر قوة الصوت .. مثل الحجاز والهزام والسوزناك .. | |
|
| |
سمو الاميرة عضو خارق للعادة
الجنس : المساهمات : 3390 انا مزاجي : العمر : 40 تاريخ التسجيل : 02/04/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الإثنين يونيو 29, 2009 1:54 am | |
| الله الله الله عليك امير فعلا انا من عشاق الست طبعا الى ماتعلمش الحب والحنيه يروح للاغانيها لكى يتعلم شكرا اخى موضوع رائع | |
|
| |
المحيط عضو خارق للعادة
الجنس : المساهمات : 2354 انا مزاجي : العمر : 47 تاريخ التسجيل : 23/06/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الإثنين يونيو 29, 2009 2:11 am | |
| والله ليوم اميرنا غيرشكل مبدع بحق
بس طقطوقة من جحايبها ليوم الي بدو يفسر يقربنا للفصحة
مش يبعدنا عنها
واذا واضعها ميشان الضحكة مقبولة منك
على كلن احسنت اختيار المطربة والاغنية بارك الله فيك
وتحياتي الك | |
|
| |
الأمير عضو سوبر
الجنس : المساهمات : 1093 انا مزاجي : العمر : 49 تاريخ التسجيل : 15/06/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الإثنين يونيو 29, 2009 11:01 pm | |
| لا لا لا مع أحترامي إلك يامحيط بس في أغاني كتيرة لأم كلثوم حيرت قلبي معاك لسه فاكر هو صحيح انت عمري دارت الأيام بعيد عنك في كتير أغاني للسيدة الغناء العربي تسمى طقطوقة بلنسبة للأغاني الكبيرة وعلى كل حال شكرآكتير للمرورك يامحيط الغالي انت أخ غالي | |
|
| |
الأمير عضو سوبر
الجنس : المساهمات : 1093 انا مزاجي : العمر : 49 تاريخ التسجيل : 15/06/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الإثنين يونيو 29, 2009 11:35 pm | |
| إخوانى الأعزاء ..
كل عام وأنتم بخير بمناسبة المولد النبوى الشريف .. أعاده الله علينا وعلى المسلمين بالخير والبركة ..
بسم الله نبدأ فى تحليل قصيدة ( ولد الهدى ) ..
كلمات أمير الشعراء أحمد شوقى
ألحان الموسيقار رياض السنباطى
الغناء بالطبع لكوكب الشرق أم كلثوم
إسمحوا لى أولاً أن أضع لكم كلمات القصيدة ..
كلمات القصيدة .. [size=24] - الكود:
-
ولد الهدى فالكائنات ضياء .. وفم الزمان تبسم وثناء
الروح والملأ الملائك حوله .. للدين والدنيا به بشراء
والعرش يزهو والحظيرة تزدهى .. والمنتهى والسدرة العصماء
والوحى يقطر سلسلاً من سلسل .. واللوح والقلم البديع رواء
ياخير من جاء الوجود تحية .. من مرسلين إلى الهدى بك جاءوا
بك بشر الله السماء فزينت .. وتضوعت مسكاً بك الغبراء
يوم يتيه على الزمان صباحه .. ومساؤه بمحمد وضاء
يوحى إليك النور فى ظلماءه .. متتابعاً تجلى به الظلماء
والآى تترى والخوارق جمة .. جبريل رواح بها غداء
دين يشيد أية فى أية .. لبناته السورات والأضواء
الحق فيه هو الأساس وكيف لا .. والله جل جلاله البناء
بك يابن عبد الله قامت سمحة .. بالحق من ملل الهدى غراء
بنيت على التوحيد وهو حقيقية .. نادى بها سقراط والقدماء
ومشى على وجه الزمان بنورها .. كهان وادى النيل والعرفاء
الله فوق الخلق فيها وحده .. والناس تحت لواءها أكفاء
والدين يسر والخلافة بيعة .. والأمر شورى والحقوق قضاء
الإشتراكيون أنت إمامهم .. لولا دعاوى القوم والغلواء
داويت متئداً وداووا طفرة .. وأخف من بعض الدواء الداء
الحرب فى حق لديك شريعة .. ومن السموم الناقعات دواء
والبر عندك ذمة وفريضة .. لا منة ممنونة وجباء
جاءت فوحدت الزكاة سبيله .. حتى إلتقى الكرماء والبخلاء
أنصفت أهل الفقر من أهل الغنى .. فالكل فى حق الحياة سواء
يامن له الأخلاق ماتهوى العلا .. منها ومايتعشق الكبراء
زانتك فى الخلق العظيم شمائل .. يغرى بهن ويولع الكرماء
فإذا سخوت بلغت بالجود المدى .. وفعلت مالاتفعل الأنواء
وإذا عفوت فقادراً ومقدراً .. لايستهين بعفوك الجهلاء
وإذا رحمت فأنت أم أو أب .. هذان فى الدنيا هما الرحماء
وإذا خطبت فاللمنابر هزة .. تعرو الندى وللقلوب بكاء
وإذا أخذت العهد أو أعطيته .. فجميع عهدك ذمة ووفاء
يامن له عز الشفاعة وحده .. وهو المنزه ماله شفعاء
لى فى مديحك يارسول عرائس .. تيمن فيك وشاقهن جلاء
هن الحسان فإن قبلت تكرماً .. فمهورهن شفاعة حسناء
ماجئت بابك مادحاً بل داعياً .. ومن المديح تضرع ودعاء
أدعوك عن قومى الضعاف لأزمة .. فى مثلها يلقى عليك رجاء[/size] لن أشرح لكم معانى الكلمات .. ولكن يكفى أن أقول أن القصيدة عبارة عن مديح لرسول الله صلى الله عليه وسلم ..
ويكفى أن نتمعن فى معانى الكلمات ونقف عند كل شطرة .. فسنجد بالتأكيد إبداع وصور بلاغية رائعة ..
نأتى للحن ..
اللحن سنباطى صرف .. أسلوب السنباطى واضح جداً من بداية اللحن .. سنجد تشابهاً مع قصيدة ( إله الكون للسنباطى ) وقصيدة ( إلهى ماأعظمك لنجاة الصغيرة ) .. نفس الجمل اللحنية .. نفس الإيقاعات ..
اللحن من مقام الراست .. وهو مقام شرقى أصيل ويعتبر أبو المقامات الشرقية ..
والغريب أن السنباطى يبدأ بالراست .. ويتركه طيلة القصيدة .. ولا يعود إليه إلا فى النهاية ..
يصول السنباطى ويجول بنا فى كوكبة مقامية شرقية .. ولا يكاد يستقر على مقام معين ..
يستخدم أيضاً الإيقاعات الشرقية الملائمة للجو الدينى الصوفى .. مثل ( المصمودى الكبير ) و ( الهجع ) و ( الواحدة الكبيرة ) ..
يبدأ اللحن بمقدمة موسيقية قصيرة من الراست على إيقاع المصمودى الكبير .. ثم تغنى أم كلثوم .. ( ولد الهدى فالكائنات ضياء ) من الراست ..
يظل مع الراست .. ويفصل بين الشطرات بنفس الجملة الموسيقية .. حتى يصل إلى ( ياخير من جاء الوجود تحية ) فنجده تحول للنهاوند .. ويعود للراست سريعاً عند ( وتضوعت مسكاً بك الغبراء ) ..
ثم تتغير اللازمة الموسيقية .. حيث نجد أنفسنا فى مقام الهزام .. وهو من فصيلة السيكا ..
وهكذا .. يظل السنباطى يتلاعب بالمقامات .. من الحجاز للهزام .. ومن البياتى للسوزناك .. ومن الراست للنهاوند ..
وكلها مقامات شرقية ..
لن أذهب بكم مع كل تحويلة مقامية .. لأن هذا يحتاج لصفحات .. فكما ذكرت من قبل .. أن السنباطى لايستقر على مقام لأكثر من جملة واحدة .. وربما أقل من جملة لحنية .. فقد صنع لنا ضفيرة من المقامات المتداخلة والتى لو تابعناها لفقدنا لذة الإستماع ..
المهم .. يصل السنباطى إلى ( وإذا أخذت العهد أو أعطيته .. فجميع عهدك ذمة ووفاء ) فيقف بنا لحظات لنستمتع بأداء أم كلثوم الحر .. حيث لا وجود للإيقاع .. وتمتعنا الست بوصلة بديعة من الغناء الحر الراقى حتى تصل إلى ( أدعوك عن قومى الضعاف لأزمة .. فى مثلها يلقى عليك رجاء ) فتنهى القصيدة مع الإيقاع ..
أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع .. | |
|
| |
الأمير عضو سوبر
الجنس : المساهمات : 1093 انا مزاجي : العمر : 49 تاريخ التسجيل : 15/06/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الثلاثاء يونيو 30, 2009 1:32 pm | |
| إبراهيم ناجي و الأطلال ياله من شاعر , ويالها من قصيدة. احببت ناجى وعشقت اطلاله قراتها ملايين المرات عشت بها ومعها قراءتها بعينى وبقلبى ملايين المرات طالما خفق قلبى ودمعت عينى كلما مرت فوق سطورها
الأطلال
جزء مني .. أردت أن تقرأوها معي ويقرأها كل إنسان بقلبه الشعر الخالد لايقرأ مرة واحدة وناجي أيضاً لايقرأ مرة واحدة ابراهيم ناجي ملحمه بذاته لطالما وددت قراءة قلبه ونفحات روحه عندما تلتهمني لحظات من التيه أهرع إلى الأطلال لأقف على جدرانها فقط هناك أجد مكاناً للبكاء هاأنا جفت دموعي لم تنتهى الاحزان ولكن الدموع اصبحت لا تجد خدود تسيل عليها لاننى امسيت اطلال دعوني أجول بقلوبكم وبعيونكم على اطلال ناجى واطلال حب بين حبيبين الحبيبه اصبحت اطلال جسد والحبيب بقى اطلال روح انتصارا للزمان الجميل وانتصارا للشعر العربى الفصيح اقدم لكم اطلال ناجى على خلفيه من تصميمى اعزائى واصدقائى ولكل انسان بقى من زمن الحب والجمال اتمنى ان تنال رضاكم عيشوا معها كما عشت انا بيها ومعها مع ارق تحياتى | |
|
| |
الأمير عضو سوبر
الجنس : المساهمات : 1093 انا مزاجي : العمر : 49 تاريخ التسجيل : 15/06/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الثلاثاء يونيو 30, 2009 1:56 pm | |
| قصيدة الدكتور الرائع الشاعر إبراهيم ناجى إبن المنصورة الأصيل هى قصيدة تتهادى كلماتها لتشعل فى قلوبنا جذوة البكاء على أطلال الحب القصيدة كاملة حتما ً قرأتها وكم عانيت كثيرا ً بين سطورها وتجولت ما بين كلماتها وأحرفها ،، أما بالنسبة لما تغنّت به كوكب الشرق أم كلثوم فهى تضفى على ما أُخذ من القصيدة جمالا ً وتأثيرا ً لما لصوت أم كلثوم من قوة ورصانة وتعبير وطرب وشجن وأيضا ً لما للحن الراقى الشديد الروعة للملحن العبقرى الحس رياض السنباطى فكما يقال أن أم كلثوم تسنبطت فى الأطلال ومن أجمل مقاطع تلك القصيدة كلمات ولحنا ً وصوتا ً المقطع الذى يقول وإذا النور نذير ٌ طالع ٌ ......وإذا الفجر مطلّ ٌ كالحريق فى هذا البيت خاصة نرى روعة ناجى وسبقه فى أنه جعل الشىء المعتاد على غير المعتاد فكلنا يعرف أن بزوغ النور يدعو إلى التفاؤل وظهور الفجر يدعو إلى كشف الغُــــــــمة ولكن هنا الوضع مختلف فبزوغ النور هنا يعنى الإنذار والقلق والخوف ولكن لما ..؟ لأن بزوغ الفجر ووجود النور يحين موعد الفراق حتى لا يرى العاشقيْن أحدا ً فهنا إنذار بإقتراب موعد الفراق أما بالنسبة للحن فلقد عبّر السنباطى بشكل لحنى تعبيرى فلو تأملنا اللحن فى هذا البيت لوجدنا اللحن يوحى بحالة من القلق والإنذار وبالطبع لقد أدت أم كلثوم البيت بحنكة شديدة الروعة وقوية الشكيمة والإتقان والقصيدة جملة وتفصيلا ً هى من إحدى الروائع لا ريب فى ذلك .....نستمتع معكـــ ِ سيدتى همسة وفى إنتظار القصيدة كاملة ،،، | |
|
| |
التغلبي عضو مبدع
الجنس : المساهمات : 457 انا مزاجي : العمر : 47 تاريخ التسجيل : 09/06/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الثلاثاء يونيو 30, 2009 2:23 pm | |
| ياأمير
أنت أمير على اسمك
وذوقك الراقي العالي باختيار هذا الموضوع الأكثر من رائع
احييك اخوي وأشكرك
تحياتي لك | |
|
| |
الأمير عضو سوبر
الجنس : المساهمات : 1093 انا مزاجي : العمر : 49 تاريخ التسجيل : 15/06/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الثلاثاء يونيو 30, 2009 2:25 pm | |
| شكرآ الك يا ابن الامراء هذا من ذوقك الرفيع العالي شكر على المرور الطيب | |
|
| |
OnLiNe MaZiKa عضو فعال
الجنس : المساهمات : 138 انا مزاجي : العمر : 36 تاريخ التسجيل : 15/07/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الأربعاء يوليو 15, 2009 10:53 am | |
| مفيش احلي من اغاني ام كلثوم دي جميله اوي شكرا يا ملكه وتسلم ايدك | |
|
| |
الأمير عضو سوبر
الجنس : المساهمات : 1093 انا مزاجي : العمر : 49 تاريخ التسجيل : 15/06/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الأربعاء يوليو 15, 2009 11:35 am | |
| شكرآعلى مرورك الطيب والجميل | |
|
| |
الأمير عضو سوبر
الجنس : المساهمات : 1093 انا مزاجي : العمر : 49 تاريخ التسجيل : 15/06/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الأربعاء يوليو 15, 2009 11:42 am | |
| السلام عليكم ورحمة الله أغنية رق الحبيب لأم كلثوم اللي لحنها مهندس الاغنية العربي الموسيقار محمد القصبجي
أولا مقدمة الأغنية: هي من مقام النهاوند (دو) وقد استخدم فيها سلم الكروماتيك وهذا اقتباس من الموسيقار محمد عبد الوهاب لأنه اول من أدخل الكروماتيك الى الاغنية العربية.
مذهب الأغنية : رق الحبيب وواعدني وكان له مـــــده غايــــب عني حرمت عيـــــني الليل من نوم لجل النهار ما يطمني الجملتين (نهاوند) صعب علي أنـــــــــام لحسن أشوف في المنـــــــــام ............... (راست)
غير اللي يتمناه قلبي (نهاوند)
سهرت أستنــــــاه واسمع كلامي معاه (راست)
وشوف خياله قاعد جنبي (راست)
واشوف خياله قاعد جنبي (الثانية قفلة الكوبليه بتكون من مقام النهاوند)
اللزمة الموسيقية = نهاوند
الكوبليه الأول:
من كتر شوقي سبقت عمري وشفت بكرة والوقت بدري ............ (نهاوند) وإيه يفـــــــــــيد الـــــــــــزمن مع اللي عاش في الخـيال ........ (راست) " لا + سي نص بيمول"
كلمة الزمن ( بيركز فيها على الصول) وكلمة الخيال الركوز فيها على حرف فا
واللي في قلبه شجــــــــــــــن أنعم عليه بالوصـــــــــــال
كلمة شجن (الركوز ايضا على الصول) والوصال طبعا موال عادي والركوز على الفا أما في الإعادة الاخيرة فتكون كلمة الوصال تركز على الصول وده طبعا تجهيزا عشان يدخل صولو العود
صولو العود:
كالتالي هو مقام ماهور وسلمه: دو - ري - مي (نص بيمول) - فا - صول - لا بيكار - سي بيكار - دو (يعني هو تحس انه عجم وفي الاخر بيقلب راست معاك)
طلع علي النهار سهران في نور الأمل
ده الغناء فيه بيبدأ من الصول ومعاك لغاية الأمل ده بتقفل على المي النص بيمول لكن الفرقة بتكمل اللزمة لحد الدو فالبتالي بيكون المقام (سوزناك)
وغنت الأطيار لحن الهوا والغزل
(نفس السطر اللي فات)
وفضلت افكر في ميعادي واحسب لقربه ألف حساب
الجملة ده من مقام نكريز (دو - ري - مي بيمول - فا دييز - صول - لا بيكار - سي بيمول - دو) والمقام ده بيتضح في (واحسب لقربه الف حساب) واضح مقام النكريز مع أن الركوز على الصول في حساب.
وكان كلامي مع صحابي عن المحبة والاحبـــــــــاب
نفس السطر الفائت
من فرحتي بدي اتــــكلم واقول حبيبي مواعــــــدني
مقام راست عادي جدا مع ان الركوز في مواعدني على درجة الصول
لكن أخاف ليكون بينهم مظلوم في جبو يحســــــــدني
نفس السطر الفائت مع العلم : (لكن الأولى) سي نص بيمول ولكن الثانية سي بيمول
اللزمة الموسقية (السلالم ) بداخل الكوبليه: مقام راست
هجرت كل خليل ليا وفضلت عايش مع روحي
مقام سوزناك ( راست لكن الاختلاف هو ان لا بيمول وال سي بيكار)
اللزمة الموسيقية التالية:
مقام سوزناك وايقاعها فالس 4/3
هجرت كل خـــــــــــليل ليا وفضلت عايش مع روحي لحسن يبان شيئ في عينا من كتر خوفي على روحي
برده نفس الكلام ولكن الركوز عنا على حرف الصول أيضا
اللزمة الموسيقية: ده من مقام كورد ال (دو) او كما يسمى حجاز كار كرد دو - (دو دييز) - مي بيمول - فا - صول - لا بيمول - سي بيمول - دو هي اللزمة ملعبكة شوية في اللحن انا مش عارف عملها ليه كده الصراحة
ولما قرب معاد حبيـــــبي ورحت أقابلـــــه هنيت فؤادي على نصيبي من قرب وصله
(نفس المقام)
ولما قرب معاد حبيبي (نفس المقام) لزمة (حجاز على الصول) ورحت أقابله ( كورد الدو)
هنيت فؤادي على نصيبي من قرب وصله
كورد ال دو برده في المرة الأولى لكن لما تنعاد بتكون ( هنيت فؤادي على نصيبي ) مقام بياتي الصول و ( من قرب وصله ) بتكون كورد ال دو برده
ولقيتني طايل من الدنيا كل اللي اهواه بس اللي كان فاضل ليا أسعد بلقــــــاه
المرة الأولى : بتكون الجملتين كورد الدو عادي انما في الاعادة بيكونو من بياتي الصول بلقاه: عادي موال بياتي وبتقفل صول
اللازمة الموسيقية:
مقام عجم
لما خطر ده على فكري حير أمري
والقرب سبب تعذيبي
المرة الأولى: بتكون عجم عادي لكن المفروض ناخد بالنا عشان في اللزمة الموسيقية المي بتقلب بيمول المرة الثانية : بتكون الجملتين من مقام النكريز (سبق فوق)
ولاقيتني خايف على عمري لايروح مني
من غير ما اشوف حسن حبيبي
من غير ما اشوف حسن حبيبي القفلة بتكون بياتي صول
المقام الأصلي بتاع الأغنية : نهاوند لكن داخل فيه بعض المقامات اللي هي برده بتبدأ من الدو زي السوزناك - الراست - وكورد ال دو - النكريز
وفيه بياتي كمان | |
|
| |
سيد الارواح عضو مجتهد
الجنس : المساهمات : 372 العمر : 35 تاريخ التسجيل : 14/07/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل الجمعة يوليو 24, 2009 8:44 pm | |
| انا من عشاق ام كلثوم شكرا على هذي الاغاني الريعه حمامة الصحراء | |
|
| |
الأمير عضو سوبر
الجنس : المساهمات : 1093 انا مزاجي : العمر : 49 تاريخ التسجيل : 15/06/2009
| موضوع: رد: أغاني أم كلثوم مع التحليل السبت يوليو 25, 2009 12:54 am | |
| انا اتشرف بمرورك اخي الكريم لؤي | |
|
| |
| أغاني أم كلثوم مع التحليل | |
|